Та Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ ÑƒÐ»Ñад нÑг жилийн хугацаанд ажиллаад ирлÑÑ. Ер нь дÑлхийн боловÑролын ÑиÑтем хаашаа Ñвж байна. БидÑнд нÑн тзргүүний нÑвтрүүлÑÑ… зүйлүүд юу байх юм?
Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ ÑƒÐ»Ñад нÑг жилийн хугацаанд маш олон зүйлийг ажиглалаа. Би өөреө Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ Ñудлал болон тухайн орны Ñ…Ñл Ñудлалаар арваад жил ажиллаж докторын зÑÑ€Ñг хамгаалÑан. Ðамайг Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ ÑƒÐ»Ñад урьÑан байгууллага Ðзийн арав гаруй Ð¾Ñ€Ð½Ð¾Ð¾Ñ 2 шилдÑг ÑрдÑмтнийг урьж, ДÑлхийн хамгийн Ñүүлийн үеийн ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ð¾Ð»Ð¾Ð»Ñ‚Ñ‚Ð¾Ð¹ танилцуулдаг уламжлалтай. ÐÐ½Ñ Ò¯Ò¯Ð´Ð½ÑÑÑ Ð±Ð¸ СолонгоÑÑ‚ нÑг жил ажиллаад ирлÑÑ.
ÐÐ½Ñ Ñ…ÑƒÐ³Ð°Ñ†Ð°Ð°Ð½Ð´ миний хамгийн их харж анзаарÑан зүйл нь боловÑрол болон хүндÑÑ Ñ…Ð°Ð½Ð´Ð°Ñ… хандлага, анхаарал халамж байлаа. Ер нь аливаа ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ хөгжье гÑвÑл хүнÑÑ Ð» анхаардаг байх Ñ‘Ñтой байдаг юм байна. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ юу гÑÑÑн үг Ð²Ñ Ð³ÑÑ…ÑÑÑ€ үнÑÑ…ÑÑÑ€ иргÑн нь өндөр боловÑрол, мÑдлÑг чадвартай, Ñрүүл урт наÑтай байж тухайн ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ урт, удаан хугацаанд хөгжлөө барьж чаддаг. ҮүнтÑй нÑгÑн адил Ðрабын Ðмират, Саудын араб, КувÑйтийн залуучууд Өмнөд СолонгоÑÑ‚ ирж технологи Ñурч байна. ТÑд СолонгоÑÑ‡ÑƒÑƒÐ´Ð°Ð°Ñ Ð¼Ð°Ñˆ их зүйл Ñурах гÑж аÑар олон тоогоор оюутнуудаа Ñвуулж байгаа нь харагдÑан. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ юуг харуулж байна Ð²Ñ Ð³ÑÑ…ÑÑÑ€ дан ганц нефть, газрын баÑлагтай байлаа гÑÑд ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð¾Ð½ хөгждөггүй юм байна гÑдгийг ойлгоÑон Ñ…ÑÑ€Ñг. СолонгоÑчууд өнөөдөр Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ дуÑал ч бензин гардаггүй, баÑлаггүй ÑƒÐ»Ñ Ð¼Ó©Ñ€Ñ‚Ð»Ó©Ðµ Ñаж ингÑж өндер хөгжиж чадваа. ЕрөөÑÓ©Ó© л бид ХҮРТӨВТÐЙ, МÐДЛÐГТ ТУЛГУУРЛÐСÐРХӨГЖЛИЙРЗÐГВÐРгÑдÑг бол өнөөдөр хамгийн амьдрах чадвартай, хол хөгждөг, хөгжлийн загвар юм гÑдгийг тодорхойлж чадÑан.
Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ ÑƒÐ»Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ð²Ñролоор дÑлхийд дÑÑгүүрт ордог Ñ…Ñдий ч байнга Ñайжруулах бодлогыг баримтлагдаг юм байна. Одоо боловÑролоо Ñайжруулахад тулгуурлаÑан маш олон хүрÑÑлÑн, ÑрдÑмтдийг ажиллуулж байна. ТүүнчлÑн тухайн орны давуу тал нь нийгÑмд тулгамдÑан аливаа аÑуудал уруугаа ÑрдÑмтдийгÑÑ Ð´Ð°Ð¹Ñ‡Ð»Ð°Ð½ оруулдаг юм байна. ТÑгÑÑд Ñалбарын шинÑчлÑл, өөрчлөлтийг Ñ‚Ñдний Ñудалгаанд үндÑÑлÑж Ñвуулдаг бөгөөд нөгөө Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð½Ð¸Ð¹Ð³Ñмд тулгарÑан аливаа аÑуудлаа шийдÑÑд Ñвдаг. ГÑÑ‚Ñл манайд хамгийн Ñнгийн жишÑÑ Ð³ÑÑ…Ñд боловÑролын талаар маш олон ÑрдÑмтÑд, Ñургуулиуд байдаг ч, Ñ‚ÑдгÑÑÑ€ нь боловÑролд тулгамдÑан аÑуудлыг шийдÑÑ…Ñд Ñмар нÑгÑн нөлөө байна уу гÑÑ…ÑÑÑ€ байдаггуй. Учир нь боловÑролын Ñам нь бүх зуйлийг атгачихдаг, хаалттай байдаг. Ерөнхийдөө хурдан өөрчлөгдөж чаддаггүй, хүнд Ñурталын аппарат гÑж нÑг том зүйл байгаад байна.
Тухайн улÑын дунд Ñургууль хүухдÑд Ñмар түвшиний боловÑрол олгохыг зорьдог вÑ?
Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ Ð£Ð»Ñад 1-3 дугаар анги болон бага Ñургуульдаа ихÑвчлÑн дүн тавьдаггүй. ИнгÑÑнÑÑÑ€ÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð½ авъÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€Ñ‹Ð³ нÑÑн илрүүлÑÑ…Ñд өв Ñ‚Ñгш, хөгжих Ñуурийг нь тавьж өгдөг. Хүүхдийн зохион бүтÑÑÑ… авьÑаÑыг хөгжүүлÑхийн тулд цааÑаар юм хийхийн зÑÑ€ÑгцÑÑ ÑƒÑ€Ð°Ð½ зургийн хичÑÑлийг бүх хуухдүуд заадаг. Мөн хөгжмийн ÑонÑголыг хөгжүүлÑхийн тулд нот зааж өгдөг. ТÑгÑÑ…Ñд манайд нот ÑурÑан хүүхÑд Ñ‚ÑÑ€ бүр байдаггүй шүү дÑÑ. Харин тухайн улÑад нотыг бүх наÑныхан мÑддÑг. ИнгÑж аливааг Ð±Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ мÑргÑжлийн хүрÑÑнд зааж ÑургаÑнаар уг хүүхÑд дунд Ñургуульд амжилттай Ñурах Ñуурийг бÑлддÑг бөгөөд нөгөө талаар өөрийг нь аливаа зүйлийг хичÑÑн Ñурах итгÑл үнÑмшил төрүүлж, далайцтай бодох, хүүхдийг урамшуулах маÑгаар ном ÑрдÑмд дуртай болгох Ñуурийг тавьдаг жилүүд нь 1-3 анги юм. Харин 4-Ñ€ Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð°Ñ Ð½ÑŒ ÑхлÑÑд Ñуурь тавигдÑан, чадвар ÑууÑан хүүхдүүдÑд жинхÑÐ½Ñ Ñ‚Ð¾Ð¾Ð½Ñ‹ болон акедемик чиглÑлийн хичÑÑлүүдийг ахиу зааж ÑÑ…ÑлдÑг. Цаашлаад дунд Ñургуулийн ахлах ангиуд буюу Ð·ÑƒÑ€Ð³Ð°Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ ачаалалыг нь ихÑÑгÑж Ñургуулиа төгÑөхдөө нилÑÑн шахуу, ачаалалтай хөтөлбөр үзÑÑд төгÑдөг. ÐÐ½Ñ Ñ…Ó©Ñ‚Ó©Ð»Ð±Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð³ маш их анхаарч, боловÑруулÑан ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ò¯Ò¯Ð´ жигд хөгждөг. Ð‘Ð°Ñ Ð½Ñг аÑуудал бол англи Ñ…ÑлнÑÑÑ Ó©Ó©Ñ€ гадаад Ñ…Ñл заадаггүй. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ зөвхөн СолонгоÑÑ‚ ч биш Япон, Сингапур болон буÑад хөгжингүй орнууд ч адилхан. Харин манайхан хүүхдийг цÑцÑрлÑгт Ð±Ð°Ð¹Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ ÑхлÑÑд Ñнз бүрийн гадаад Ñ…Ñл заагаад "баллаад" байх юм. Яагаад гÑвÑл хүүхÑд 3-Ñ€ анги төгÑөж байж үндÑÑнийхÑÑ Ñ…ÑлÑÑÑ€ бичдÑг, ÑÑтгÑдÑг ÑÑтгÑл зүй нь төлөвших Ñуурь тавигддаг. ТиймÑÑÑ Ñ…Ð°Ñ€ÑŒ орны Ñ…Ñл зааÑнаар өөрийн орныхоо ирÑÑдүйг харь Ñ…ÑлÑÑÑ€, харь үзлÑÑÑ€ ÑÑтгÑдÑг болгох юм. Мөн Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ ÑƒÐ»Ñ Ð½ÑŒ Грек, Ромын Ñонгодог уран зохиол, домгийг дунд ÑÑƒÑ€Ð³ÑƒÑƒÐ»Ð¸Ð°Ñ Ð½ÑŒ ÑхлÑÑд бүх хүүхÑддÑÑ Ð·Ð°Ð°Ð´Ð°Ð³ юм байна. Мөн дÑлхийн хамгийн шилдÑг 100 гаруй зохиолуудыг Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ Ñ…Ñл дÑÑÑ€ орчуулчихÑан, үүнийг дунд Ñургуулийн хүүхÑд бүр унших Ñ‘Ñтой гÑÑÑн шаардлага тавидаг. Үүний хажуугаар өөрийн орны зохиолчдын шилдÑг бүтÑÑлүүдийг уншуулдаг. Яагаад ингÑж шилдÑг уран зохиолын номуудыг уншуулдаг Ð²Ñ Ð³ÑÑ…ÑÑÑ€ уран зохиол хүүхдийн ÑÑтгÑн бодох Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° өөрийгөө илÑрхийлÑÑ… чадварыг нь өндөр түвшинд хөгжүүлдÑг байна.
ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ 10 жилийн Ñургууль гÑдÑг иймÑрхүү Ñуурь боловÑролыг хүүхдÑд олгодог бөгөөд төгÑөөд манайхан шиг мÑргÑжлийн шалгалт өгдөггүй. ДÑлхийн Ñтандартад нийцÑÑн их дÑÑд Ñургуульд ордог журам гÑж байдаг. ЖишÑÑлбÑл ДÑлхийн бүх Ñургуульд ÑлÑÑж орохдоо бүгд зохион бичлÑг, ÑÑÑÑ Ð±Ð¸Ñ‡Ð´Ñг. Ðнгли Ñ…Ñлний тофель өгдөг. Үүнийг бид заавал ÑзÑмших Ñ‘Ñтой. Бид дÑлхийд хүлÑÑн зөвшөөрөгдÑөн тийм роман, ном зохиолуудыг л ирÑÑдүй хойчдоо уншуулж, оюун ухааныг нь Ñ‚Ñлж байх Ñ‘Ñтой юм. Монголчууд Ñ‚Ñргүүний хүүхÑд, манлайлагч ÑÐ½Ñ Ñ‚ÑÑ€ гÑж тодруулдаг. ГÑÑ‚Ñл СолонгоÑÑ‚ ийм ойлголт огт байдаггүй. Ð¥ÑÑÑгхÑн хүүхдийг ингÑж өргөмжлөхөөр нөгөө Ñ…ÑÑÑг нь Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© өөрийгөө Ñ‚Ñргүүний Ð±ÑƒÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ò¯Ò¯Ð´ гÑж голж ÑÑ…ÑлдÑг. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ хүүхдийг ирÑÑдүйдÑÑ Ð¸Ñ‚Ð³ÑÑ… итгÑлгүй болгодог ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñчууд аль болох ийм зүйлÑÑÑ Ð·Ð°Ð¹Ð»ÑхийдÑг. Харин хүүхÑд бүрдÑÑ "Чи бол Ñайн, чамд авъÑÐ°Ñ Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð°Ð³, чи үүнийгÑÑ Ñ…Ó©Ð³Ð¶Ò¯Ò¯Ð»ÑÑ… юм бол хамгийн шилдÑг хүүхÑд болно" гÑÑÑн итгÑл үнÑмшлийг олгодог. Мөн Чи хичÑÑÑ… юм бол Билл ГейтÑ, УинÑтан Черчелль, Ðилл ÐрмеÑтронг гÑÑд нÑÑ€ алдартай Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ ÑˆÐ¸Ð³ болж чадна. ТүүгÑÑÑ€ ч зогÑохгүй Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ Ð£Ð»Ñын Ерөнхийлөгч болж, ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ð¾Ð¾ удирдан жолоодно. ГÑхдÑÑ Ñ‡Ð¸ ийм хүн болохын тулд маш их хөдөлмөрлөх Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй гÑж томчууд нь хүүхдүүдийнхÑÑ ÑÑтгÑл зүйг байнга өдөөдөг.
ТÑндхувийн ерөнхийболовÑролын Ñургууль гÑж байдаг уу? Ер нь дунд Ñургуулиуддаа Ñмар Ñтандартыг тогтоож өгдөг вÑ?
ÐÐ½Ñ Ð·Ò¯Ð¹Ð» дÑÑÑ€ тухайн ÑƒÐ»Ñ Ð¼Ð°Ñˆ болгоомжтой ханддаг. Хуулиндаа хүртÑл дунд Ñургуулийг хувь хүн нÑÑхийг хориглоÑон байдаг. ГÑхдÑÑ Ñ…Ñн нÑгÑн хөрөнгийн чадвартай хүн Ñан байгуулаад, Ñмар нÑгÑн зүйлд гоц авъÑаÑтай хүүхдийн төрөлжÑөн Ñургуулийг төлбөргүйгÑÑÑ€ байгуулахыг зөвшөөрдөг. СолонгоÑын ÑÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð´Ð»Ð¾Ð³Ð¾ нь боловÑролын Ñтандартыг нÑг түвшинд барьдаг. УлÑын Ñургуулиуд дотроо Ñайн муу гÑж байдаггүй. Харин ÑцÑг Ñхчуүд хүүхдийнхÑÑ Ñурч байгаа Ñургуулиудад цалингийнхаа 10%-ийг Ñар бүр өгдөг. ГÑхдÑÑ Ð´Ó©Ñ€Ð²Ó©Ó©Ñ Ð´ÑÑш ангид Ñурдаг хүүхÑдтÑй ÑцÑг, Ñхчүүд төлөх Ñ‘Ñтой бөгөөд түүнÑÑÑ Ð´Ð¾Ð¾Ñˆ бол телдөггүй. ИнгÑÑнÑÑÑ€ÑÑ Ð´ÑƒÐ½Ð´ Ñургуулийн багш нарын цалинг өндөр байлгадаг байна. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ зарим Ñургуулийг доголдох, буÑдааÑаа хоцрох зÑргÑÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð³Ð°Ð°Ð»Ð¶, нÑг түвшинд байлгах зорилготой юм. ГÑÑ‚Ñл манайд хувийн бага, дунд Ñургуулиуд замбараагүй олон Ð±Ð°Ð¹Ñ…Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° их өндөр төлбөртÑй байна. ҮүнÑÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ð¾Ð´ хотын захын Ñургууль, төвийн Ñургууль, хувийнх гÑÑÑн гурван Ó©Ó©Ñ€ Ñтандарттай болчихжÑÑ. Ер нь хүүхÑд бүр боловÑролыг жигд авах Ñ‘Ñтой. СолонгоÑÑ‚ ийм л зарчим үйлчилдÑг бөгөөд бүх хүүхдийн гараа заавал адилхан байх Ñ‘Ñтой, харин Ñурлагын бариа Ó©Ó©Ñ€, Ó©Ó©Ñ€ байж болно гÑж үздÑг. ТүүнчлÑн Ñ‚Ñдний Ñургууль цÑцÑрлÑгийн ойролцоо баар реÑторан,Ñогтууруулах ундаа зардаг газар ганц ч байхгүй. Хуулиар үүнийг хориглоÑон байдаг. Ð¥ÑрвÑÑ Ñ…ÑƒÑƒÐ»Ð¸Ð° зөрчиж хүүхдÑд Ñогтууруулах ундаа зарÑан тохиолдолд тухайн байгууллагыг шууд хаадаг. Үүнийг манайхан анхааралдаа авах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. ХүүхÑд Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© маш цайлган байдаг ÑƒÑ‡Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð°Ð»Ð¸Ð²Ð°Ð° зүйлд амархан уруу татагддаг. ТиймÑÑÑ Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñчууд хүүхÑдтÑйгÑÑ Ð¸Ñ… ажилладаг юм билÑÑ. ТÑÑ€ дундаа ÑÑжүүд хүүхдүүдÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð´Ð°Ð¶ хүмүүжүүлдÑг.Тухайн оронд ÑÑ€ÑгтÑйчүүдийн ажлын Ñ…Ó©Ð»Ñ Ó©Ð½Ð´Ó©Ñ€ байдаг бөгөөд Ñ‚ÑÑ€ Ð´Ð¾Ñ‚Ñ€Ð¾Ð¾Ñ Ð°Ð°Ð² болÑон хүний цалинг бүр өндөр тогтоодог. Яагаад гÑÑ…ÑÑÑ€ ÑÑжүүдийг, хүүхдүүдтÑйгÑÑ Ð°Ð¶Ð¸Ð» гÑÑÑн бодлогыг барьдаг байгаа юм. ЯлангуÑа 2 дахь хүүхдÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð³Ð°Ñан ÑÑжийг бараг ажилд авдаггүй. ТÑд хүүхдийнхÑÑ Ð´Ð¾Ñ‚Ð¾Ð¾Ð´ ÑÑтгÑлтÑй нь их ажилладаг. ÐÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð» зөвхөн СолонгоÑынх биш ихÑнхи хөгжилтÑй Ðзийн орнуудын арга барил. ТÑгÑÑд албан байгууллагуудад цомхотгол Ñвагдлаа гÑÑ…Ñд аавуудыг хамгийн Ñүүлд Ð°Ð¶Ð»Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ð»Ð°Ñ… бодлого баримтлан, хамгаалж үлддÑг. ТүүнчлÑн гурван хүүхÑдтÑй гÑÑ€ бүлд ЗаÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ байр өгч гурав дахь хүүхдийнх нь бүх төлбөрийг 18 Ð½Ð°Ñ Ñ…Ò¯Ñ€Ñ‚Ñл улÑÐ°Ð°Ñ Ð´Ð°Ð°Ð´Ð°Ð³ ИймÑрхүү бодлогоор цаагуураа хойч үеийнхÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ð²Ñролыг их дÑмжиж өгдөг юм. Үүнийг Монголд хурдан Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлмÑÑÑ€ ÑанагдÑан. ÐÑжүүд нь гÑÑ€ орондоо Ñуугаад хүүхдүүдÑÑ Ñ…Ð°Ñ€Ð²Ð°Ð» их зохиÑтой юм байна. ГÑÑ‚Ñл манай ÑÑжүүд хүүхдүүдÑÑ Ñ‚ÑжÑÑÑ… гÑÑд зүтгÑж Ñвна шүү дÑÑ Ñ†Ð°Ð°Ð½Ð° чинь.
Ð¡Ð¾Ð»Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ñ ÑÐ½Ñ Ð¶Ð¸Ð» боловÑролын ÑиÑтемдÑÑ Ñмар шинÑчлÑл хийж байна вÑ?
Тухайн ÑƒÐ»Ñ Ð½ÑŒ боловÑролоо улам Ñайжруулахын тулд англи Ñ…Ñлний Ñургалтын чанарыг дÑÑшлүүлж, хүүхÑд бүрийн тофелийн оноог 600 авах боломжийг бүрдүүлÑÑ…, мөн заÑгийн газар нь хуулиараа жил бүр боловÑролд оруулах хөрөнгө оруулалтын хувийг Ó©Ñгөж байх Ñ‘Ñтой зÑÑ€Ñг бодлогооÑоо бидÑнд танилцуулж байÑан.
Мөн ОкÑворд, Харвард, Кенбридж зÑÑ€Ñг дÑлхийн шилдÑг Ñургуулиудын ÑрдÑмтÑн профеÑÑорууд, боловÑролын мÑргÑжилтнүүдийг уриад, Ñеминар хийдÑг. ҮүндÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ð²Ñролынхоо тогтолцоонд хийж байгаа өөрчлөлтүүдийг танилцуулж, хүрÑлцÑн ирÑÑн орнуудад боловÑролын тогтолцоо Ñаж Ñвна, Ñмар өөрчлөлтүүдийг хийж байгаа тухай Ñрьж зөвлөдөг юм билÑÑ. Семинар дÑÑÑ€ ÑригдÑан аÑуудлыг нÑг жижиг товхимол, мÑдÑÑлÑл болгож, өөрийн орны багш нарт болон Ñамдын мÑргÑжилтнүүдийг мÑдÑÑллÑÑÑ€ хангаж байдаг юм.
Өнөөдөр манай ÑƒÐ»Ñ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ð²Ñролын ÑиÑтемдÑÑ Ó©Ó©Ñ€Ñ‡Ð»Ó©Ð»Ñ‚ хийж ÑхлÑÑд байна. Үүнд та Ñаж хандаж байна вÑ?
Ó¨Ð´Ñ€Ó©Ó©Ñ Ó©Ð´Ó©Ñ€Ñ‚ хувьÑан өөрчлөгдөж багаа дÑлхий ертөнцийг дагаад боловÑрол ч гÑÑÑн хувьÑан өөрчлөгдөж амьд байх Ñ‘Ñтой. Тухайлбал өнөөдрийн Монголын хамгийн Ñайн Ñургуулийн түвшин, бүх Ñургуулийн түвшин нь байх Ñ‘Ñтой гÑÑÑн үг. Үүн дÑÑÑ€ л төр заÑаг анхаарах Ñ‘Ñтой бөгөөд ÑÐ½Ñ Ð½ÑŒ төрийн үүрÑг юм. Ðөгөө талаар дÑлхий ертөнцийн хувьÑлыг дагаад боловÑрол шинÑчлÑгдÑхийн тулд байнгын Ñудалгаатай, түүн дÑÑÑ€ÑÑ Ò¯Ð½Ð´ÑÑлÑн шинÑчлÑлүүдийг хийж байх Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй.Манайд боловÑролынчиглÑлÑÑÑ€ Ñудалгаа шинжилгÑÑ Ñ…Ð¸Ð¹Ð´Ñг маш олон ÑрдÑмтÑн, Ñудлаач нар байдаг боловч ÑдгÑÑÑ€ Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð½ÑŒ боловÑролд тулгамдÑан аÑуудлыг шийдÑÑ…Ñд Ñмар нÑгÑн оролцоо, нөлөө үзүүлж байна уу гÑвÑл үгүй. Үүний шалтгаан нь Ñ‚Ñдний хүчийг зөв зохион байгуулж ажиллах, боловÑролын Ñам нь Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© шинÑчлÑл, өөрчлөлтөнд хаалт болж байдаг нь харамÑалтай. Одоо хийгдÑж байгаа манай боловÑролын шинÑчлÑл Ñ…ÑмÑÑÑ… 12 жилийн Ñургалт нь миний хувьд маш хөндүүр ÑÑдÑв юм. Яагаад гÑвÑл 12 жил гÑÑÑн мөртлөө Социализмын үеийн нөгөө л академик боловÑрлооÑоо Ñалаагүй байна. Өнөөдөр ч гÑÑÑн Ñурах бичгүүд Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑ Ó©Ó©Ñ€Ñ‡Ð¸Ð»Ñөн боловчагуулганьтÑрүеийнÑурахбичгÑÑÑ Ð¾Ð³Ñ‚Ñ…Ð¾Ð½ ч өөрчлөгдөөгүй, чанарын хувьд маш хангалтгүй байна. Ðль хувьÑгалын өмнө байÑан "ЖигмÑд Тогмид хоёр" "Миний Ñ…Ñнз хурга" гÑдÑг шүлгүүдийг цÑÑжлүүлдÑг шиг, нÑг л Ñ…ÑвшмÑл хөтөлбөр нөгөө ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñурах бичигт нь байÑаар л байна. Ер нь бид СолонгоÑ, Япон гÑÑд дÑлхийд боловÑролоороо Ñ‚ÑргүүлдÑг орнуудын Ñурах бичгийг Ñудалж, Ñ‚Ñдний бÑлÑн жишÑÑн дÑÑÑ€ үндÑÑлÑвÑл бидÑнд илүү Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй. ГÑхдÑÑ Ð¼ÑдÑÑж зарим уламжлалт онцлогтой зүйлÑÑ Ð¾Ñ€ÑƒÑƒÐ»Ð°Ð°Ð´, заримыг нь хамтарÑан маÑгаар хийвÑл буруутахгүй байх. Мөн Хими, Физикийн Ñурах бичгүүдийг Ñ‚Ñдний Ñтандартаар хийчихвÑл бүр ч зүгÑÑÑ€. Цаашид бид боловÑролын тогтолцоогоо зөв бодлоготойгоор шинÑчлÑÑ… Ñ‘Ñтой. Үүнд БоловÑролын Яам Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© хамгийн их хаалт болж байгаа нь харамÑалтай. ТүүнчлÑн СолонгоÑÑ‚ байхад Монголын тухай харамÑмаар мÑдÑÑллүүд Ñригдаж байÑан. ҮүнÑÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð³Ð¸Ð¹Ð½ үнÑн бодитой мÑдÑÑлÑл гÑÑ… юм бол Монголын заÑгийн газрыг хамгийн муухай, хамгийн хорон заÑгийн газар гÑж тодорхойлж бичÑÑн байÑан. Учир нь 900 гаруй хүүхдийн тоглоомын талбайг уÑтгаÑан гÑдгÑÑÑ€ÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð³Ð¸Ð¹Ð½ харгиÑ, муухай ер нь орчуулж Ñ…ÑлÑÑ…Ñд их Ñ…Ñцүү тийм заÑгийн газар гÑж бичÑÑн байна лÑÑ. ÐÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð» үнÑÑ…ÑÑÑ€ үнÑнд ойртож байгаа байх. Бид ардчилÑан нийгÑм гÑж Ñриад байгаа боловч Ó©Ó©Ñ€, хамгийн буруу нийгÑмрүү Ñвах гÑÑд байх шиг.
БоловÑрол хүний нÑг үеийг бÑлдÑж өгдөг. Өнөөдөр бид боловÑролдоо,хүүхÑддÑÑхөрөнгө оруулалт хийж, Ñурах орчин, амьдрах газрыг нь Ñайжруулж чадахгүй бол цаашдаа 40 жил Монгол Ñ‚ÑÑ€ Ñ…ÑмжÑÑгÑÑÑ€ÑÑ Ð¼ÑƒÑƒÑ…Ð°Ð½ Ñвна л гÑÑÑн үг. ÐÐ½Ñ Ð±Ð¾Ð» дÑлхийн бүх ÑрдÑмтдийн гаргаÑан, дÑлхий нийт хүлÑÑн зөвшөөрÑөн томъёолол юм.
Биднийг ингÑж хуучинтайгаа зуурал-даж Ñуухад дÑлхийн хөгжингүй орнуудад боловÑролынхоо ÑиÑтемд шинÑчлÑлт өөрчлөлтийг ÑвуулÑаар байна. Өнөөдөр Ðнгли ÑƒÐ»Ñ Ð³ÑÑ…Ñд бага Ñургуулиа дөрвөн анги болгож, хүүхдийг 4 наÑÑ‚Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð°Ñ Ð½ÑŒ ÑхлÑн Ñургуульд Ñуралцуулж байна. Яагаад гÑвÑл тухайн ÑƒÐ»Ñ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð³, аль болох багааÑаа юмыг туÑган авч, Ñуралцах чадвартай байдаг гÑж үзÑж байгаа юм. ХарамÑалтай нь өнөөдөр бид хүүхдүүдийг 10 төгÑÑөн хойно нь авьÑаÑыг нь хайгаад олдоггүй. ӨнгөрÑөн хойно нь зөвхөн дуулдаг, бүжиглÑдÑг, тоонд авьÑаÑтай хүүхдүүд нь л мÑдÑгддÑг. БуÑад нь мÑдÑгдÑхгүй байгаа шүү дÑÑ. ТиймÑÑÑ Ð½Ð¸Ð¹Ñ‚ хүүхдүүдийн зууны 10% нь илрÑÑд, буÑад 90% нь зүгÑÑÑ€, үр дүнгүй хаÑгдаж байна гÑÑÑн үг юм. ÐÑг үгÑÑÑ€ Ñ…ÑлÑÑ…Ñд манайх хайран капиталыг Ñмар ч үр дүнгүй хаÑж байна гÑÑÑн үг шүү дÑÑ.
Монголчууд бид оюуны IQ-Ñ€ÑÑ Ð”Ñлхиид дÑÑгүүрт ордог гÑж нÑгÑн Ñ…ÑвлÑлÑÑÑ ÑƒÐ½ÑˆÑан юм байна.Судлаач, багш хүний хувьд үүнд Ñмар бодолтой Ñвдаг вÑ?
ҮнÑн шүү. Уг нь манай Монгол Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ð¼Ð°Ñˆ их оюуны чадамжтай, толгой Ñайтай ард түмÑн. Би зүгÑÑÑ€ ч нÑг магтаж байгаа юм биш шүү. Би үүнийг Ñагаад мÑдÑж байгаа юм Ð±Ñ Ð³ÑÑ…ÑÑÑ€ СолонгоÑын "Инха"-гийн их Ñургуульд Монгол оюутан үзуүлÑлтÑÑÑ€ÑÑ Ð½Ñгд орж байÑан юм. ТүүнчлÑн өнөөдөр СолонгоÑын олон банкуудад Монголын залуучууд ажиллаж байна. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ: дÑлхийн хамгийн Ñүүлийн үеийн "Ðано" технологи дÑÑÑ€ монголын нÑг ÑрдÑмтнийг СолонгоÑчууд урьж ажиллуулж байна.
Химийн шинжлÑхухаанаар ч олон хүн Ñ‚Ñнд ажиллаж байгаа. ÐрдÑмтÑд маань даруухан, ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ñ‡Ð´Ð¸Ð¹Ð³ бодвол Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© реклам хийж, нÑÑ€ алдар хөөцөлддөггүй болохоор манайхан Ñ‚Ñдний талаар мÑдÑхгүй байна. Ðамайг Ñ‚Ñнд байхад СолонгоÑын заÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ Ð´Ñлхийн хамгийн шилдÑг 15 ÑрдÑмтнийг цуглуулж ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñм гаргах баг бүрдүүлÑхдÑÑ Ñ‚ÑƒÑ…Ð°Ð¹Ð½ багт монгол хүнийг буюу "Юнвин" Их Сургуулийг төгÑөөд удаагүй МөнхцÑцÑг гÑдÑг охиныг урьж ажиллуулж байÑан. ИнгÑÑд Ñ‚ÑÑ€ охин одоо СолонгоÑын ЗаÑгийн газрын төÑлийг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑд Ñвж байна. ÐÐ½Ñ ÑŽÑƒÐ³ харуулж байна Ð²Ñ Ð³ÑÑ…ÑÑÑ€ Монголын хүүхдүүд гадаадад очоод Ñурахад дÑлхийн шилдгүүдийн тоонд багтаж чаддаг гÑÑÑн үг. Монголчуудын оюуны чадамжийг гадныхан мÑдÑÑд ихÑÑÑ€ үнÑлж байна. ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ бид Ó©Ó©Ñ€Ñдийн хүмүүÑийнхÑÑ ÑƒÑ…Ð°Ð°Ð½, нөөц бололцоог ашиглаж чадах юм бол Монгол маш хурдтай, ÑрчимтÑй хөгжиж чадна.Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай! |